רקע שחור רקע לבן
גודל טקסט      

על האבחון התעסוקתי בהרחבה

                                          תהליך האבחון התעסוקתי לאנשים עם לקות ראיה או עיוורון

מאת עו"ס שירי הוכמן

מנהלת המדור לאבחון והכשרה במגדל אור

עם השינויים ההולכים ומתגברים בעולם העבודה והמאפיינים הייחודיים לאוכלוסייה של אנשים עם לקות ראיה או עיוורון, ישנו צורך בלמידה ופיתוח מתמשך של תחום האבחונים התעסוקתיים. מגדל אור- יעדים לצפון שמה לעצמה למטרה צורך זה ועוסקת בפיתוח מתמשך של התחום, מתוך אמונה כי אבחונים אלו מהווים את תחילת הדרך בשיקום התעסוקתי ובשילוב מיטבי של אנשים עם לקות ראיה או עיוורון בעולם העבודה.

בשנה האחרונה התקיים במגדל אור תהליך למידה רחב על מנת לבנות מערך אבחון מותאם יותר לצרכי האוכלוסייה והגורמים המפנים בקהילה.

תהליך הלמידה

בשנה האחרונה קיים צוות מגדל אור פגישות להבנת הצרכים של הגורמים המפנים, פגישות למידה עם מאבחנים מומלצים, סיורים לימודיים במרכזי שיקום ואבחון בארץ ובעולם, למידה מחודשת של התהליך המתקיים במגדל אור, קריאה ולמידה של עשרות אבחונים שנערכו בעשר השנים האחרונות ולמידה של המאפיינים הייחודיים לאוכלוסייה של אנשים עם לקות ראיה או עיוורון.

מאפיינים ייחודיים לאוכלוסייה בהיבט האבחוני

ראייה ירודה או עיוורון מוחלט מצמצמים את ספקטרום כלי האבחון. ישנו קושי של אנשים עם לקות ראיה או עיוורון להיבחן במבחנים ממוחשבים שכיום אינם מונגשים, וקושי גדול אף יותר במבחני אישיות שרובם מתבססים על ראיה (ניתוח תמונות, מבחן כתמים ועוד).

נוסף על הקושי בהתאמת מבחנים מגוונים, ישנם מאפיינים השכיחים אצל אנשים עם לקות ראיה או עיוורון הנובעים מההתמודדות עם המגבלה לאורך השנים: התנסות מוקדמת "שלילית" עם כל מה שנתפס כ"מבחן" בבית הספר היסודי ובתיכון, חסכים שהצטברו במהלך שנות בית הספר המשפיעים על תוצאות המבחנים ומקשים על ביטוי הפוטנציאל האמתי באופן המיטבי, הגעה לאבחון במצב של קשיים רגשיים הנובעים מהמגבלה ובמצב של בשלות נמוכה.

מעבר למאפיינים אלו נוספים מאפיינים הקשורים לגיבוש זהות תעסוקתית כאשר בולטת רמה נמוכה של בגרות תעסוקתית, מודעות נמוכה לנושא התעסוקה ויכולת מוגבלת של קבלת החלטות (כהן-חבושה, 1999). אחת הסיבות העיקריות לכך היא כי בעוד בני נוער רבים מתנסים בעולם העבודה כבר בתקופת בית הספר התיכון בעבודות בחופשת הקיץ, או עבודות נוער לאורך השנה, בני הנוער עם לקות ראיה נחשפים לכך פחות. אצל אוכלוסייה דוברת ערבית, נוסף מחסום השפה וחשיפה נמוכה אף יותר לעולם העבודה.

 

 

המסקנות שהתקבלו בתהליך הלמידה

המסקנה הראשונה שהתקבלה בתהליך הלמידה היתה הכרחיות הדיאלוג בין הגורמים המקצועיים השונים בתהליך האבחון לגבי ההתרשמות הכוללת של יכולות, כוחות ואתגרים העומדים בפני האדם.

מסקנה עיקרית נוספת היתה הצורך בהרחבת הכלים האבחוניים המותאמים לאנשים עם לקות ראיה או עיוורון. הנגשת מבחנים ממוחשבים, סקירה של הנעשה בעולם בנוגע לאבחונים תעסוקתיים, ובחינת מבדקים נוספים מותאמים נמצאים כיום במוקד העבודה של יחידת האבחון במגדל אור. שינוי נוסף היה הבנת החשיבות של ישיבת סיכום אבחון בהשתתפות הגורם המפנה וגורמים טיפוליים נוספים בקהילה כחלק מהתהליך האבחוני וככלי חשוב לצורך גיבוש המלצות אופרטיביות, המתאימות לצרכי המאובחן.  

 

פירוט מרכיבי האבחון המחודש

 

האבחון המחודש מתקיים היום בגישה אינטגרטיבית כאשר מתקיימת סינרגיה בין כל התחנות השונות של המבדקים הכוללות: 

  • אינטייק מורחב על ידי עו"ס.
  • בדיקת ראיה במכון לשיקום ראיה ירודה 
  • מבדק יישומי מחשב על ידי מורה למחשבים.
  • בדיקת ניידות וכישורי חיים על ידי מורה שיקומית.
  • מבדקי ידע בעברית, חשבון ואנגלית.
  • מבדקי תעסוקה.
  • אבחון פסיכולוגי.

כמו כן ישנה אפשרות לאבחון תצפיתי שאורכו עד 6 שבועות.

 

 

פירוט מרכיבי האבחון הפסיכולוגי

האבחון הפסיכולוגי כולל ראיון, מבחנים להערכת כישורים קוגניטיביים, הערכת אישיות, ושאלון נטיות תעסוקתיות. בשל המאפיינים הייחודיים לאוכלוסייה, ועד לביסוס הנגשת מבחנים ממוחשבים האבחון הפסיכולוגי כיום מתנהל כולו בפגישה של אחד על אחד בין הפסיכולוג למאובחן והעברת כל המבחנים הפסיכולוגיים בעל פה על ידי הפסיכולוג. בדרך זו ניתן גם לבחון את האישיות במקביל למבחני האינטליגנציה והנטיות התעסוקתיות.

 

לסיכום

מגדל אור מבצעת אבחונים תעסוקתיים לאנשים עם לקות ראיה או עיוורון מזה שנים. עם זאת, לאור ההבנה כי העולם התעסוקתי הינו דינמי ולאור המאפיינים הייחודיים לאוכלוסייה של אנשים עם לקות ראיה או עיוורון, ישנו צורך בלמידה מתמשכת ובפיתוח בלתי פוסק של מבחנים מותאמים ונגישים אשר ישקפו את הפוטנציאל של האדם ויאפשרו בניית תוכנית שיקום מיטבית. מגדל אור שמה לעצמה צורך זה כמטרה על מנת להוות מקור ידע מוביל בנושא.

ביבליוגרפיה:

כהן-חבושה ר. (1999). הורים לבוגרים עם נכות התפתחותית, התמודדות עם דחק, תמיכה משפחתית ועמדות כלפי נורמליזציה כמשתנים הקשורים לעמדותיהם כלפי תעסוקת בנם/בתם. עבודת מוסמך, אוניברסיטת חיפה.

 

אודות מגדל אור

מגדל אור הוא מרכז רב-שירותי העוסק בשיקום תפקודי ותעסוקתי של אנשים עם לקויות ראייה או עיוורון, והוא משמש, בית היתר, כזכיין של המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים. מגדל אור הוקם בשנת 1954 ומשנת 2011 מופעל באמצעות עמותת "יעדים לצפון", מיסודה של קרן רש"י.

עקבו אחרינו גם בפייסבוק עקבו אחרינו גם ב-
אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד